Bloemschikken

ZNK Bloemschikken: 5 november 2023

De foto's zijn gemaakt door Rene Schipperen.

De Zuid-Nederlands Kampioen Maria Hendrikx.

Verslag

Op zondag 5 november vond het Zuid Nederlands Kampioenschap Bloemschikken plaats. De Vereniging Groei en Bloei Asten Someren organiseerde dit samen met de werkgroep ZNKB.

Deze afdeling bestond 50 jaar. Een mooi moment om dit evenement te laten plaatsvinden in Asten Someren. In gemeenschapshuis De Bunt deden een kleine 50 tal enthousiaste bloemschikkers mee in verschillende categorieën. Een groots bloemenfestijn aangevuld met een creatieve natuurmarkt, en demonstraties bloemschikken.

De deelnemers maakten prachtig bloemwerk aan de hand van een thema, dat thuis werd voorbereid. Tijdens de wedstrijd kregen ze ruim de tijd om een prachtige creatie met eigen materialen te maken. Ook was er een verrassingsopdracht. Met ter plaatse aangereikte materialen moesten de deelnemers improviseren en ook dat resulteerde in unieke creaties. We zijn blij dat er ook weer studenten aan mee deden. Dat is toch de nieuwe generatie bloemschikkers.

Ook was er een introductieklasse, dit is een categorie om bloemschikkers kennis te laten maken met het kampioenschap. Ze krijgen eerst een workshop waarbij ze onder deskundige begeleiding een bloemschiktechniek leren, om er vervolgens met aangereikte bloemen een prachtige creatie te maken.

Vóór de prijsuitreiking vind de werkbespreking plaats. Dan wordt er aan de hand van foto’s een aantal creaties getoond en voorzien van de tops en tips door vakmensen. De deelnemers en het publiek, wat in grote getale aanwezig was, hing aan hun lippen.

En dan, aan het einde van een drukke, gezellige dag, de prijsuitreiking. Nadat de prijzen van de verschillende categorieën uitgereikt waren en de winnaars op de foto zijn gezet, komt het moment om de winnaar van de ere-klasse bekend te maken. En dan kun je een speld horen vallen in de zaal waar zeker 80 mensen zitten te wachten. Want de winnaar van de ere-klasse is de Zuid Nederlands Kampioen Bloemschikken Groei & Bloei van 2023. Dit is geworden: Maria Hendrikx, van de Afdeling Asten-Someren. En dat is echt toevallig want jurering vindt anoniem plaats.  Maar extra leuk dus voor de organiserende afdeling Asten-Someren dat de winnaar van dit jaar uit de eigen afdeling komt.

Tot slot nog de winnaars van de anders categorieën; Bij de Studenten; Lesley Verhoof, Yuverta. Bij de Semi Profs; Harma de Bie van de afdeling Helmond. Bij de A-klasse; Thea Bots van de afdeling Deurne Venray.

Het was weer een geweldig evenement dat samen met een hele boel vrijwilligers georganiseerd is.

2023 Introductie Klasse

Uitblinker van de dag in de Introductieklasse, Ellen Saris.

2023 Studenten Klasse

2023 Uitslag Amateurs Ere-Klasse

1e plaats, Maria Hendrikx. 83.5 punten. Zuid-Nederlands Kampioen

2e plaats, Carla Klerks. 76.9 punten

3e plaats, Angela Snepvangers 76.2 punten.

2023 Uitslag Amateurs A-Klasse

Uitslagen ZNKB '23 Amateurs A-Klasse klasse:

1e plaats, Thea Bots. 75.1 punten.

2e plaats, Petra Zegers. 74.4 punten.

3e plaats, Anne-Marie Ruijs-Zegers. 74.2 punten.

2023 Uitslag Amateurs Semi-Prof Klasse

Uitslagen ZNKB '23 Semi-Prof klasse:

1e plaats, Harma de Bie. 81.3 punten.

2e plaats, Femke Wouda 80.5 punten.

3e plaats, Ria van Eekelen 80.2 punten.

2023 Uitslag Studenten Klasse

Uitslagen ZNKB '23 Studenten klasse:

1e plaats, Lesly Verhoof. 81 punten.

2e plaats, Karlijn Teeuwen. 78.9 punten.

3e plaats, Saar Verbeek 75.2 punten.

Meer Foto's

Meer foto's zijn te vinden in het Fotoalbum door deze link te volgen