Bloemschikken

Voor je agenda: het volgende ONK Bloemschikken is op 9 november 2024

ONK Bloemschikken: 7 oktober 2023

In Voorst is Hermien Bannink winnaar geworden van het Oost-Nederlands Kampioenschap Bloemschikken.

Verslag ONKB 2023

Op zaterdag 7 oktober werd het Oost-Nederlands Kampioenschap Bloemschikken van Groei & Bloei georganiseerd in het Dorpshuis van Voorst.

Een prachtige locatie voor zo’n evenement.

Amateurstylisten vanuit een grote regio (Oost- en Midden-Nederland en Gelderland-Zuid) streden om de eerste, tweede of derde prijs, danwel een eervolle vermelding. Al vroeg in de ochtend kwamen deelnemers van alle kanten met basiselementen die ze thuis hadden mogen voorbereiden. Deze voorbereiding was natuurlijk wel aan strenge voorwaarden gekoppeld, die de deelnemers van tevoren in het wedstrijdreglement hadden gelezen. Allereerst kregen de deelnemers in de hoogste klasse een verrassingswerkstuk voorgeschoteld: een fust met bloemen en grasjes en een tas met stokjes, kralen, elastiekjes en een flesje waren de attributen waarmee ze gedurende 1 uur een creatie mochten maken, onvoorbereid. Na de koffiepauze mochten ze dan beginnen aan hun eigen werkstuk, met als thema: “Samenspel en (A) symmetrie.”  Vervolgens werden de gemaakte arrangementen beoordeeld door een deskundige jury.

De winnaar van dit kampioenschap was mevrouw Hermien Bannink uit afdeling Berkelland -Haaksbergen van Groei & Bloei. Zij mag zich regiokampioen noemen en krijgt een uitnodiging voor het te houden Nederlands Kampioenschap. Daar zal zij zich dan mogen meten met andere grootheden op bloemschikgebied uit Nederland.

Er waren ook deelnemers aanwezig die graag eens van afstand zo’n wedstrijddag wilden ervaren, maar die nog niet aan het wedstrijdelement wilden meedoen. Voor hen was er een workshop georganiseerd, gegeven door Elso Post, een gerenommeerd bloemstylist. Gedurende deze workshop leerden zij de fijne kneepjes van het bloemschikken en de organisatie hoopt dat dit een mooie instap voor hen is geweest om volgend jaar aan de echte wedstrijd mee te doen.

Tot slot van de prijsuitreiking deelde wethouder Peter Wormskamp nog een prijs uit namens de gemeente Voorst. Samen met zijn echtgenote heeft hij, zonder bemoeienis van de jury een creatie uitgekozen die naar zijn mening een blijk van waardering verdiende. Deze prijs was voor mevrouw Dicky Lammersen van de afdeling Groei & Bloei Apeldoorn.

Foto's ONKB 2023